15.09.23

Tsink - miks me seda vajame?

Tsink on üks olulisemaid mikroelemente, mida meie keha vajab, et säilitada head tervist. Tsinki leidub organismis peamiselt luudes ja skeletilihastes. Ta on üks kesksemaid mineraalaineid organismi rakkude paljunemiseks, kasvuks ja arenguks.  Käesolevas blogipostituses uurime põhjalikult miks on tsink kehale nii oluline ja kuidas selle puudus võib mõjutada tervist.

  • Tsinke on erinevaid vorme, sprei kujul TSINKATSETAAT on tõhus abiline külmetushaiguse puhul, kuna viirushaigused paiknevad nina-kurgu neelus. See aitab võidelda infektsioonide ja haigustega. Uuringute tulemusel lühenes tsinkatsetaadi kasutamisel külmetushaiguse kestus keskmiselt 42%.
  • Tsink on oluline neile, kellel on probleeme naha, juuste või küüntega. Kuna tsinki on organismil vaja rakkude taastumiseks, siis madal tsingi tase võib viia peanaha rakkude kahjustuseni. Tsink kaitseb sind peanaha kahjustuste- kõõma, juuste väljalangemise ja enneaegse hallinemise eest!  Samuti on ta on tuntud oma põletikuvastaste omaduste poolest, mis muudavad selle efektiivseks akne ja nahaprobleemide ravimisel. Tsingi kreemid ja salvid võivad aidata vähendada põletikku ja kiirendada haavade paranemist. Paljud beebi kreemid ja -salvid sisaldavad tsinki,  sest see on õrn nahale ja aitab vältida ärritusi ja mähkmelöövet.
  • Tsink on hädavajalik laste kasvu ja arengu jaoks,  aitab säilitada normaalset kasvukiirust.

Tsingi puudus

Raskekujulise tsingipuuduse kliinilised ilmingud (need on peamiselt seotud kaasasündinud tsingi omastamise häirega) on kasvupeetus, hiline seksuaalne küpsemine, haavade lähedale tekkivad nahakahjustused, juuste väljalangemine ja käitumishäired. Noorukitel, kelle toiduvalik on väga madala tsingisisaldusega, on samuti ilmnenud nimetatud nähtusid.

Tsingi puuduse tunnused:

Tsink toidus

  • Pähklid ja seemned: Kõrvitsaseemned, päevalilleseemned, rosinad ja mandlid
  • Liha ja Kala: Veiseliha, sealiha, lambaliha ja kala, vähid, eriti austrid
  • Kaunviljad: Oad, läätsed ja kikerherned
  • Munad
  • Piimatooted

Mõned inimesed võivad vajada täiendavat tsingi toidulisandit, eriti kui neil on risk tsingi puuduse tekkeks või kui nende toitumine ei ole tasakaalus. Enne toidulisandi kasutamist on aga alati soovitatav konsulteerida arstiga või toitumisspetsialistiga, et teha kindlaks, kas see on teie jaoks vajalik. Tsink on oluline mikroelement, mis aitab hoida meie keha tervena ja toimivana, seega tagage, et teie toitumine sisaldaks piisavalt tsinki!

tsink sprei

Nordaid Tsink Sprei on kergesti omastatav ja kiire imendumisega kuna jõuab läbi suu limaskesta koheselt vereringesse ja ei tugine seedesüsteemil. Vitamiin on pakendatud Airless õhuvabasse spreisse, seega ei ole vaja kasutada sünteetilisi säilitusaineid. Sisaldab lisaks tsingile ja B5 vitamiini.

Nordaid sprei vitamiinid ei sea erinevalt kapslitele piiranguid, millal vitamiini manustada ja milliste teiste vitamiinidega ei tohi koos võtta. Ei pea vahet pidama ka 2h kohvi joomisega.

Kasutatud allikad:
”Tervislik toitumine” Tagli Pitsi ja Kristina Salupuu
http://toitumine.ee/energia-ja-toitainete-vajadused/mineraalained/tsink
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3136969/